How to Write a Resume? Professionally | पूरी जानकारी

How to Write a Resume? Professionally | पूरी जानकारी

Go Down to Read In English
दोस्तों, क्या आप जानते है? की लगभग 60% Resumes को पूरा पढ़े बिना ही रद्दी में फेंक दिया जाता है। और इस तरह आप एक अच्छे उम्मीदवार होने के बावजूद भी रह जाते है। Resume एक ऐसा पत्र है जो हमारे बिना बोले ही, हमारे बारे में सभी कुछ बता देता है। अगर आप एक अच्छा Resume बनाने में सफल हो जाते है तो यकीन मानिये, आपको एक अच्छी नौकरी पाने में बहुत बड़ी सहायता मिलती है। हम सबके सामने एक प्रश्न होता है की “How to Write a Resume? Professionally”. कई लोग कुछ Expert का भी सहारा लेते है और वो आपसे इसके सैकड़ो रूपये ले लेते है।  जबकि सारी जानकारी आपको ही देनी होती है जबकि इसे बनाना बहुत ही सरल है। बस आपको कुछ बिन्दुओ को ध्यान में रखना है और इसके बाद आप भी एक Professional resume बना सकते है, तो आइये सीखते है।

3 महत्वपूर्ण और ध्यान को आकर्षित करने वाले Formats.

1. ग्राफिक अटेंशन (Graphic Attention)

जैसाकि नाम से पता चलता है की आप कुछ ऐसे ग्राफ, और ग्राफ़िक्स को लगते है जो पढ़ने वाले को शब्दों की जगह ग्राफ़िक्स में ही आपके बारे में बहुत कुछ बता देते है। और ये Graphic Attention Resumes आजकल काफी Trending कर रहे है। इनको किस तरह से बनाते है या यूँ कहे सजाते है जो एक नजर में आपके बारे सब कुछ कह सके, आइये  देखते है। नीचे कुछ Graphic Attention Resumes Samples दिए गए है आप उनको अच्छी तरह से देखें और समझने का प्रयास करें।
इसके दो हिस्से होते है जिसमे एक तरफ आप अपने कुछ ग्राफ़िक्स डालते है और दूसरी तरफ आप अपने कुछ Work Experience या कुछ और अन्य बाते डालते है। ये पूरी तरह आप पर निर्भर करता है की आप ग्राफ़िक्स को किस हिस्से में रखना चाहते है, दायें (Right ) या बाएं (Left ) इसे एक ही पेज पर दो हिस्सों में बाटने से एक सबसे बड़ा फायदा ये रहता है की आप पढ़ने वाले को एक ही पेज पर ज्यादा जानकारी उपलब्ध कराते है और जिसका ये परिणाम होता है की पढ़ने वाले को बिना पेज पलटे ही आपके बारे में, आपको उपलब्धियों का एक बहुत बड़ा हिस्सा पता चल जाता है।

2. कार्यात्मक (Functional Resume)

जैसाकि नाम से ही स्पष्ट हो जाता है की यह एक ऐसा Resume होता है जिसमे अपने काम और शिक्षा पर अधिक जोर दिया जाता है। इसमें कार्य की प्रगति, शिक्षा, कार्य कौशल के बारे में बताया जाता है। यह अधिकतर प्रशिक्षित इंजीनियर, प्रशिक्षित डॉक्टर, किसी कार्य में प्रशिक्षित व्यक्तियों के लिए बनाया जाता है। इसकी शुरुआत में अपने बारे में थोड़ी Basic जानकारी देने के बाद अपने कार्य और अनुभव के बारे में विस्तार से बताया जाता है।

3. सम्मिश्रण (Combination)

इसमें सभी तरह के कार्यो, शिक्षा और अनुभव को सामान रूप से दिखाया जाता है। यह अधिकार उनके लिए बनाया जाता है जो सामान रूप से कार्य करते है, जिनके पास कुछ Special Skill और Education की कमी होती है। इसमें इस बात पर जोर दिया जाता है जिससे अपनी सभी तरह की खूबियों को एक अच्छे ढंग से दिखाया जा सके। 
 
दोस्तों ये सभी बिंदू काफी रिसर्च के बाद आपको बताये जा रहे है तो कृपया इन्हे ध्यान से पढ़े और अपनाये। 

नाम Name

Resume में नाम को सबसे ऊपर रखा जाता है। आप उसे पेज के दाएं या बाएं हिस्से में रख सकते है। नाम को बीच मे रखना का दौर लगभग समाप्त हो चुका है, औऱ ये देखने मे भी थोड़ा प्रोफेसनल नही लगता है। तो आप नाम को दांए या बांये की तरफ ही रखे। आपको ध्यान रखना है कि आपका नाम बाकी शब्दो से बोल्ड (Bold) होना चाहिये। इससे आपके नाम का आकर्षण बढ़ेगा। सबसे पहले आपको अपना नाम लिखना होता है।  इसमें ध्यान देने वाली बात यह है की आपको अपना पूरा नाम लिखना होता है। आप अपना First Name, Mid Name और Last Name इस क्रम में ही लिखे और ध्यान दे की सभी नाम का पहला अक्षर Capital में होना चाहिए – जैसे Ramesh Singh Prajapati. आप Short Form में लिखने बचे जैसे – B. R. Singh आदि क्योंकि ये सब देखने थोड़े असहज लगते है आप हमेशा आपने नाम वही लिखे जो लीगल हो मतलब आपके डॉक्युमेंट्स में हो जैसे – Passport, Adhaar Card, Voter ID.

पता Address

आपको अपना एड्रेस सही और कम शब्दों में लिखना चाहिए। कम शब्दों से अर्थ है जो भी अतिरिक्त है उसे नही लिखना है। क्योंकि आपको Resume में बस यही दिखना है कि आप कँहा रहते है। आपको एड्रेस लिखते समय अल्पविराम ओर पूर्ण विराम का पूरा ध्यान रखना चाहिए।
उदाहरण 
House no., Street No., Area Name,
State, Pin Number
123, Gali Number X, Ashok Nagar,
New Delhi, 1100XX
 

दूरभाष नम्बर Contact Number

आप दूरभाष नम्बर को भी सरल बना कर लिख सकते है। आपको अपना नम्बर लगातार (Without Space or Other Symbol) नही लिखना चाहिये। जैसे 987654321। इस तरह से लिखा हुआ देखने में अच्छा नहीं लगता। आपको कुछ इस तरह से लिखना चाहिए। अगर आप किसी अंतरराष्ट्रीय कंपनी के लिए Resume बना रहे है तो आपको भारत का कोड (+91) जरूर लगाना चाहिए। आप इसे भारत की कंपनी के लिए भी लगा सकते है।
उदाहरण 
+91 987-654-3210
+91 987 654 3210

ईमेल Email Address

आपको हमेशा अपनी Personal Email ID ही लिखनी चाहिये। जिसे आप रोजाना चेक करते हो। क्योंकि कई लोग अपनी दो से तीन Email ID बना लेते है और उनकी Emails को पढ़ना भूल जाते है जिस कारण आपको कई बार कंपनी द्वारा दी गयी जानकारी काफी समय बाद मिलती है और इससे आपको नुकसान भी हो सकता है। कई बार लोग अपनी वर्तमान कंपनी की Email ID डाल देते है जो बिल्कुल भी नही करना चाहिये। जैसे –
उदाहरण 
 
ऑनलाइन पोर्टफोलियो  Link to online portfolio
अगर आपने अपना कोई online portfolio बनाया है तो आप उसका Link भी दे सकते है। ध्यान जब आप Offline Resume दे रहे हो तो आप इसे हटा दें।

LinkedIn Profile

आप अपना LinkedIn Profile का लिंक भी डाल सकते है। इसके लिए आपको अपनी LinkedIn प्रोफाइल को अच्छी तरह से बनाना चाहिए।
अगर आप एक प्रोफ़ेशनल LinkedIn Profile बनाना सीखना चाहते है तो कमेंट में बताये।

कवर लेटर (Cover Letter)

कवर लेटर लिखना बहुत जरुरी होता है। यह पुरे अनुभव और कार्य क्षेत्र को कुछ लाइन में दिखा देता है इसलिए आपको इसमें अपनी सभी जरुरी Skills को लिखना चाहिए।  आप इसमें केवल अपनी Hard Skills को ही लिखे, Soft Skills को छोड़ दे। आप जिस पोस्ट के लिए अपना Resume दे रहे है उसको ध्यान में रखकर ही कवर लेटर को लिखे, और इस बात का ध्यान रखे की आपको Skills, उस पोस्ट से मिलनी चाहिए। इसमें आप अपनी ज्यादा से ज्यादा Skills को दिखा सकते है और कुछ महत्वपूर्ण Skills को Bold भी कर सकते है।

उद्द्येश्य Resume Objective

आपको अपने Resume में ये जरूर लिखना चाहिए की आपका नौकरी पाने का उद्देश्य क्या है।  जैसे आप किस तरह की नौकरी पाने चाहते है  जैसे Call Center, Digital Marketing, Data Analyst आदि। ध्यान रखे आप जिस भी पोस्ट के लिए Apply कर रहे है उस से ही सम्बंधित होना चाहिए। उसमे यह भी जरूर होना चाहिए की आप अपने Employer को किस नजरिये से देखते है।

काम का अनुभव Work Experience

ये एक ऐसा हिस्सा है जो आपके लिए सबसे महत्वपूर्ण हिस्सा है। यह आपके काम के अनुभव को दर्शाता है। यंहा आपको अपने पिछले सभी काम के अनुभव को दर्शना चाहिए फिर चाहे वो बड़ा हो या फिर छोटा। इसमें आपको अपने काम के साल, Employer Name और जगह को जरूर दर्शन चाहिए। अपने काम के बारे में सभी तरह की जानकारी जैसे – Role, Responsibility आदि। आपको अपने सभी स्किल्स को Bold में लिखना चाहिए ताकि उन पर ज्यादा ध्यान आकर्षित हो सके और ध्यान रहे ज्यादा शब्दों को Bold नहीं करना है क्योंकि यह देखने में अच्छा नहीं लगता, यह पूरी तरह आप पर निर्भर करता है की आप अपनी कौन कौन सी Skills पर ध्यान खींचना चाहते है , अगर आपके पास ज्यादा Skills है तो आप उन्हें Bold न करके एक Skills Matrix बना सकते है। यह एक ज्यादा कारगर तरीका है, अपनी प्रतिभाओं को ज्यादा अच्छी तरह प्रस्तुत करने का। इसमें आप अपनी कंपनी के बारे में भी एक छोटा सा परिचय दे सकते है ताकि पढ़ने वाले को पता चल जाये की आप जिस कंपनी के साथ काम करते थे असल में वह कंपनी किस क्षेत्र में काम करती है।

अतिरिक्त खूबी Additional Skills

अगर आपके पास कोई भी अतिरिक्त खूबी Additional Skills है तो आप उसे भी लिख सकते है। इससे आपको एक Plus Point मिलता है। ये आपको दुसरो से एक अलग पहचान देता है।

शिक्षा Education

आपको अपनी शिक्षा की सभी जानकारी देनी चाहिए। ये सभी एक क्रमबद्ध तरीके से होना चाहिए जैसे सबसे पहले अपनी सबसे निम्न शिक्षा को लिखना चाहिए और उसके बाद उसे बढ़ाते हुए लिखना चाहिए।  और अगर आप चाहे तो अपनी सबसे बड़ी शिक्षा को भी लिखकर छोड़ सकते है जैसे – B.A., B.Com आदि। आपको अपनी शिक्षा के साथ पास होने का साल और शिक्षा संसथान का नाम भी लिखना चाहिए। अगर आपकी पास होने की Percentage अच्छी है तो आप इसमें अपनी Percentage भी डाल सकते है। या अपना GPA भी डाल सकते है ध्यान रखे अगर आपका GPA 3.0 से ऊपर है तो तभी इसे दिखाए अन्यथा इसे रहने दे। आप इसे Round figure में भी डाल सकते है जैसे 3.6 और आप 4.0 भी दाल सकते है।

उपलब्धियां Accomplishments

आपको अपनी उपलब्धियों के बारे में डालना चाहिए। अगर आपने अपनी पिछले कंपनी से कोई Best Work Certificate, Competition Award आदि मिले हो तो उसे जरूर डाले।

Certificates and Diploma

अगर आपने कोई Certificates and Diploma Courses किये है तो आपको उन्हें जरूर दिखन चाहिए। जैसे Salesforce, Microsoft आदि। आप उनके बारे में लिखने के साथ साथ कुछ Images भी उसे कर सकते है, पर Images को तभी इस्तेमाल करे जब आपने वो कोर्सेज किये हो।

हार्ड और सॉफ्ट स्किल (Hard & Soft Skills)

आप अपनी Hard & Soft Skills को भी अपने Resume में डाल सकते है। इससे आपके काम करने का अनुभव और जानकारी दोनों को समझने में आसानी होती है। नीचे कुछ उदाहरण के लिए Hard & Soft Skills दी गयी है आप इन्हे पढ़ कर समझ सकते है। 
 

Soft Skills 

  • Open-mindedness
  • Persistence
  • Initiative
  • Responsibility
  • Teamwork
  • Empathy
  • Stress management
  • Trust
  • Self-motivation
  • Logical reasoning
  • Decision making
  • Discipline
  • Professionalism
  • Time Management
  • Patience
  • Focus
  • Self-starter
  • Critical observation

Hard Skills 

  • Data Presentation
  • Software QA and User Testing
  • Software Development
  • Automative Services
  • Adobe Creative Suite
  • Content Management Systems (CMS)
  • Java Development
  • Bookkeeping
  • SEO & SEM
  • Web Architecture
  • Technical Reporting
  • Statistical Analysis and Data Mining
  • Public Speaking
  • Database Management and Software
  • Mac, Linux, and Unix Systems
  • Business Intelligence
  • UX / UI Design
  • HTML / CSS

ये आपको करने चाहिए। 

अपने आप को उस Position के लिए पूरी तरह से सही दिखाना चाहिए।
आपको अपने पिछले अनुभव से मिलती जुलती कंपनी में ही Apply करना चाहिए।
कोई भी ऐसा शब्द न लिखना जिसमे व्याकरण (Grammar) की गलती हो।
अपने Resume में सही Font का इस्तेमाल करना चाहिए।
पेज का Margin सही रखे।
अगर एक से ज्यादा पेज है तो पेज नंबर जरूर लिखे।
अंत में तारीख, हस्ताक्षर, जगह भी लिखे।
कुछ ऐसी लाइन भी लिखे, Magic Line कहा जा सके।

ये आपको बिल्कुल नहीं करने चाहिए।

अपने कार्य में बहुत ज्यादा अंतराल नहीं रखना चाहिए।
बहुत जल्दी जल्दी अपने काम को नहीं बदलना चाहिए।
दो से तीन महीने में अपने Employer को नहीं बदलना चाहिए।
ज्यादा Stylish Font को इस्तेमाल नहीं करना चाहिए।
कोई भी ऐसा शब्द न लिखे, जो पिछली कम्पनी की बुराई करता हो।

आशा करता हूँ आपको ये जानकारी जरूर पसंद आयी होगी। अगर आपको ये जानकारी पसंद आयी हो तो जरूर Comment Box में बताएं और अगर आप कुछ पूछना या बताना चाहते है तो कृपया Comment करे, मैं जरूर Reply देनें की कोशिश करूँगा।

———————————————–

How to Write a Resume?Professionally

Do you know guys? About 60% of the Resumes have been thrown into the trash without a complete read. And in this way you remain despite being a good candidate. Resume is a letter that tells everything about us without us speaking. If you succeed in making a good Resume, then believe me, you get great help in getting a good job. We all have a question “How to Write a Resume? Professionally”. Many people also resort to some Expert and they take hundreds of rupees from you. While all the information has to be given to you, it is very easy to make it. Just you have to keep some points in mind and after that you can also make a professional resume, so let’s learn.

3 important and attention-grabbing Formats.

1. Graphic Attention Resumes

As the name suggests, you apply some graphs and graphics that tell the reader a lot about you in graphics instead of words. And these Graphic Attention Resumes are trending a lot these days. How to make them or decorate them like this, who can say everything about you at a glance, let’s see. Below are some Graphic Attention Resumes Samples, see them well and try to understand them.
There are two parts in which on one side you put some of your graphics and on the other side you put some of your Work Experience or some other things. It is entirely up to you which part of the graphics you want to place, right or left dividing it into two parts on the same page, one of the biggest advantages is that you the reader Provides more information on a single page, and the result of which is that the reader gets to know a huge part of your achievements about you without turning the page.

2. Functional Resume

As the name itself makes it clear that this is a Resume in which there is more emphasis on their work and education. In this, the progress of work, education, work skills are told. It is mostly made for trained engineers, trained doctors, people trained in any task. At the beginning, after giving some basic information about himself, his work and experience are explained in detail.

3. Combination

In this, all kinds of work, education and experience are shown equally. This right is made for those who work equally, who lack some special skills and education. It is emphasized in this way that all its qualities can be shown in a good way.
Friends, all these points are being told to you after much research, so please read them carefully and adopt them.

Name Name

The name is placed at the top in the resume. You can place it on the right or left side of the page. The phase of keeping the name in the middle is almost over, and it does not look a little too professional. So you keep the name to the right or left. You have to keep in mind that your name should be bold with other words. This will increase the attractiveness of your name. First of all, you have to write your name. The thing to note in this is that you have to write your full name. You should write your First Name, Mid Name and Last Name in this order and note that the first letter of all the names should be in Capital – like Ramesh Singh Prajapati. You left writing in short form like – B. R. Singh etc. because it seems a bit uncomfortable to see all these, you always wrote the name as legal which means in your documents like – Passport, Adhaar Card, Voter ID.

Mailing Address

You should write your address correctly and in less words. Meaning less words, do not write whatever is extra. Because all you have to see in Resume is where you live. You should take full care of commas and full breaks while writing the address.
Examples
House no., Street No., Area Name,
State, Pin Number
123, Gali Number X, Ashok Nagar,
New Delhi, 1100XX

Contact Number

You can also write the telephone number by simplifying it. You should not write your number continuously (Without Space or Other Symbol). Such as 987654321. It is not good to see written in this way. You should write something like this. If you are making a Resume for an international company, then you must put the code (+91) of India. You can also apply it for a company in India.
Examples
+91 987-654-3210
+91 987 654 3210

Email Address

You should always write your personal email ID. Which you check daily. Because many people create their two to three Email IDs and forget to read their Emails, due to which many times you get the information given by the company after a long time and it can also harm you. Many times people enter the email ID of their current company, which should not be done at all. like –
Examples

Online Portfolio Link

If you have created any of your online portfolio, then you can also give its link. Pay attention when you are giving Offline Resume, then you remove it.

LinkedIn Profile

You can also enter a link to your LinkedIn Profile. For this you should make your LinkedIn profile well.
If you want to learn how to create a Professional LinkedIn Profile, then tell in the comment.

Cover letter

It is very important to write a cover letter. It shows all the experience and work area in a few lines, so you should write all your necessary skills in it. You should write only your Hard Skills in it, except Soft Skills. Write the cover letter keeping in mind the post for which you are giving your Resume, and keep in mind that you should get Skills from that post. In this, you can show more and more of your skills and you can also bold some important skills.

Objective Resume

You must write in your Resume what is the purpose of getting your job. Like what kind of job do you want to get like Call Center, Digital Marketing, Data Analyst etc. Keep in mind that whatever post you are applying for should be related to that. It should also be in that how you look at your employer.

Work Experience

This is the part that is the most important part for you. It reflects your work experience. Here you should show all your previous work experience, whether it is big or small. In this, you must see your years of work, employer name and place. All kind of information about your work like – Role, Responsibility etc. You should write all your skills in bold so as to get more attention on them and keep in mind not to bold too many words because it does not look good, it is entirely up to you which of your skills. Want to draw attention, if you have more Skills, you can make a Skills Matrix by not bolding them. This is a more efficient way to present your talents more well. In this, you can also give a small introduction about your company so that the reader will know that the company you worked with actually works in that area.

Additional Skills

If you have any additional skills, you can also write them. This gives you a plus point. It gives you a different identity from others.

Education

You should give all information about your education. All these should be done in a systematic way like first writing your lowest education and then writing it up. And if you want, you can also leave your biggest education by writing like – B.A., B.Com etc. You should also write the year of your education and the name of the institution of education. If you have good Percentage to pass then you can also put your Percentage in it. Or you can also enter your GPA, keep in mind that if your GPA is above 3.0, then only show it otherwise let it be. You can also put it in round figure like 3.6 and you can also add 4.0.

Achievements

You should put about your achievements. If you have received any Best Work Certificate, Competition Award etc. from your previous company then definitely put it.

Certificates and Diploma

If you have done any Certificates and Diploma Courses then you must see them. Such as Salesforce, Microsoft etc. You can do some images along with writing about them, but use images only when you have done those courses.

Hard & Soft Skills

You can also put your Hard & Soft Skills in your Resume. This makes it easier to understand both your work experience and information. Below are some examples of Hard & Soft Skills, you can read and understand them.

Soft Skills 

  • Open-mindedness
  • Persistence
  • Initiative
  • Responsibility
  • Teamwork
  • Empathy
  • Stress management
  • Trust
  • Self-motivation
  • Logical reasoning
  • Decision making
  • Discipline
  • Professionalism
  • Time Management
  • Patience
  • Focus
  • Self-starter
  • Critical observation

Hard Skills 

  • Data Presentation
  • Software QA and User Testing
  • Software Development
  • Automative Services
  • Adobe Creative Suite
  • Content Management Systems (CMS)
  • Java Development
  • Bookkeeping
  • SEO & SEM
  • Web Architecture
  • Technical Reporting
  • Statistical Analysis and Data Mining
  • Public Speaking
  • Database Management and Software
  • Mac, Linux, and Unix Systems
  • Business Intelligence
  • UX / UI Design
  • HTML / CSS

You should do this.

You should show yourself perfectly right for that position.
You should apply only in a company similar to your previous experience.
Do not write any word which has grammar mistake.
The correct font should be used in your Resume.
Keep the page’s margin right.
If there is more than one page, then write the page number.
Finally write the date, signature, place also.
Write some such lines also, it can be called Magic Line.

You should not do this at all.

There should not be much lag in your work.
Don’t change your work too soon.
You should not change your employer in two to three months.
More Stylish font should not be used.
Do not write any words that do evil to the previous company.
Hope you have liked this information. If you liked this information, then definitely tell in the Comment box and if you want to ask or tell anything, then please comment, I will definitely try to reply.

1 thought on “How to Write a Resume? Professionally | पूरी जानकारी”

Leave a Comment